kiszonki

Dlaczego należy jeść kiszonki?

Produkty kiszone takie jak kapusta lub ogórki, są dla nas głównie smacznym dodatkiem obiadowym. Jednak niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę, że poza walorami smakowymi, kiszonki są także bardzo zdrowe, ponieważ znajdziemy w nich wiele witamin i składników odżywczych. Dodatkowo jedzenie produktów kiszonych wpływa korzystnie na pracę naszego organizmu.

Korzyści wynikające z jedzenia kiszonek

Jedzenie kiszonek ma wiele dobrych stron, ponieważ znacznie wpływa na nasze ciało zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Kiszonki są naturalnymi probiotykami, ponieważ znajdziemy w nich dobre bakterie, które pomagają w leczeniu anemii, biegunki, chorób jelit, a także zwiększają odporność organizmu. Uważa się, że jedzenie kiszonek jest wyjątkowo ważne w okresie zimowym, kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na choroby i osłabienie organizmu. Jedzenie kiszonych warzyw wpływa również na nasz układ nerwowy i poprawia koncentrację. Dodatkowo same warzywa są źródłem błonnika, co oznacza, że dają nam uczucie sytości, zapobiegają zaparciom, a także pozwalają w utrzymaniu prawidłowej wagi.

Warto dodać produkty kiszone do swojego jadłospisu

Pomimo że wielu z nas nie wyobraża sobie obiadu bez ogórków lub kapusty kiszonej, niektórzy wciąż pomijają te dodatki. Powinniśmy więc poznać korzyści wynikające z jedzenia tych produktów. Warto zacząć od tego, iż kapusta kiszona zawiera w sobie więcej witaminy C niż cytryna, a dodatkowo znajdziemy w niej także witaminę B12 i E. Kapusta kiszona ma także kwas mlekowy. A co to oznacza dla naszego organizmu? Kiszonki przywracają równowagę kwasowo-zasadową, a także poprawiają pracę naszych jelit. Dodatkowo uważa się, że sok z kapusty kiszonej pobudza apetyt i pomaga w łagodzeniu kaszlu. Podobnie jest także z ogórkami kiszonymi, które są niskokaloryczne, a także wpływają na stan skóry, paznokci i włosów. Dodatkowo ogórki kiszone są zalecane w trakcie leczenia antybiotykami, ponieważ wspierają wzrost dobrej flory jelitowej. Ważne jest jednak, by wybierać produkty kiszone stworzone z wysokiej jakości produktów. 

Sezonowe kiszonki

Nie od dziś wiadomo, że z dobrodziejstw warzyw i owoców warto korzystać gdy trwa tzw. sezon. To wtedy wykazują one najwięcej właściwości prozdrowotnych, co związane jest z wysoką zawartością potrzebnych nam witamin i mikroelementów. Świetnym pomysłem jest zatrzymywanie naszych ulubionych smaków w postaci zdrowych i pysznych kiszonek. Chyba każdy z nas słyszał o kapuście kiszonej, czy o ogórkach przyrządzonych w ten sposób? Warto jednak poznawać także nowe opcje. 

Jakie warzywa i owoce sezonowe nadają się na kiszonki? Możliwości jest naprawdę wiele. Niektóre z nich to m.in. kiszona kapusta, ogórki, buraki, papryka, kalafior, pomidory, marchew, rzodkiew, cebula, grzyby, czy nawet kiszony czosnek. Pole do popisu mamy także jeśli chodzi o owoce. Modne są kiszonki na bazie jabłka, śliwki węgierki, gruszki, cytryny i winogrona.